Mensen kunnen overlijden aan hart-en vaatziekten of andere oorzaken. De kans om te overlijden aan die andere oorzaken is bijna 22% kleiner wanneer je dagelijks voldoende inname hebt van groenten, fruit en peulvruchten.

Voldoende inname is 3-4 porties per dag, dat is 375-500 gram per dag. Rauwe groenten werkt beter ter preventie van sterfte aan niet hart-en vaatgerelateerde aandoeningen dan gekookte groenten. Zie hier de conclusies van één van de grootste onderzoeken naar preventie met voeding. (Lancet. 2017 Nov 4;390(10107):2037-2049. doi: 10.1016/S0140-6736(17)32253-5. Epub 2017 Aug 29. Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study. )

Preventie van chronische ziekten

Preventie van chronische ziekten
Een kwestie van enkele simpele maatregelen

De drie meest voorkomende chronische ziekten in Nederland (en andere Westerse landen) zijn:

1) hart-en vaatziekten,

2) kanker en

3) suikerziekte (diabetes).

Al deze ziekten zijn voor een groot deel te be nvloeden door gezond gedrag en gezonde voeding. Hoeveel invloed precies was altijd de vraag en studies lieten schattingen zien tussen de dertig en de tachtig procent.
Maar nu is er in augustus 2009 een prachtig artikel verschenen in het medische tijdschrift Archives of Internal Medicine. Het betreft een onderzoek gebaseerd op de gegevens van ruim drie ntwintig duizend Duitsers vari rend in de leeftijd van vijfendertig tot vijfenzestig jaar.
Gedurende bijna acht jaar moesten deze mensen regelmatig een vragenlijst invullen en werd er gekeken naar vier factoren. Deze vier factoren waren nooit roken, een bodymass index (BMI = je gewicht in kg gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat) lager dan 30, drie nhalfuur per week of meer lichamelijke inspanning en het volgen van een gezond dieet bestaande uit een hoge inname van fruit en groente, inname van volkoren brood en het weinig eten van vlees.

Als ze gezond gedrag vertoonden kregen ze per factor één punt en anders geen punten. Dus roken geen punt, niet roken één punt, etc. Totaal kon je dus maximaal vier punten krijgen. Het merendeel van de mensen zat tussen de één en drie punten, slechts negen procent had vier punten en iets minder dan vier procent had helemaal geen punten.

In deze periode van bijna 8 jaar kregen tweeduizendenzes mensen suikerziekte of een hartinfarct of een hersenbloeding of kanker.

De mensen die vier punten scoorden hadden in vergelijking tot de mensen die nul punten scoorden 78% minder kans op één van de vier chronische aandoeningen en onderverdeeld per ziekte hadden ze 93% minder kans op suikerziekte, 81% minder kans op een hartinfarct, 50% minder kans op een hersenbloeding en 36% minder kans op kanker.

Wauw! Zulk nieuws zou je toch op de voorpagina"s van de kranten verwachten! Maar nee hoor, nergens gezien, stel je voor zeg dat we te horen krijgen dat het gezonder is om minder vlees te eten.

Dus hierbij dan maar mijn voorpagina nieuws voor iedereen die minder kans wil maken op een chronische ziekte:

Nooit meer roken

Tenminste drie nhalf uur per week intensief bewegen, dat is een half uur per dag

En volop fruit, groente, volkoren producten en weinig vlees eten

Voorkom zwaarlijvigheid, dus zorg voor een BMI kleiner dan 30

Kijk je nog even goed naar de vier factoren dan denk ik dat het eigenlijk vooral om drie factoren gaat. Een groter lichaamsgewicht is namelijk vaak het gevolg van te weinig bewegen en ongezonde voeding.

Zelf zou ik nog enkele maatregelen aan dit lijstje willen toevoegen, zie hiervoor ook mijn eerdere columns:

Drink volop groene thee

Eet geregeld vette vis

Eet geregeld curcuma, ook wel geelwortel genoemd

Leer te ontspannen en leer los te laten, bijvoorbeeld door yoga, tai chi, meditatie of de Sedona methode

Minder kans op chronische ziekten betekent meer kwalitatief goede jaren leven toevoegen aan je leven.
En mochten al deze maatregelen toch nog te veel zijn voor je dan zou je kunnen luisteren naar de woorden van een wijze man, die ruim tweehonderd jaar geleden toch de leeftijd van 84 jaar bereikte,
ik heb het over Benjamin Franklin:

To lengthen thy Life, lessen thy meals,

oftewel wil je langer leven, eet dan minder.


Johan Bolhuis, arts


=======

De besproken studie: Ford ES, Bergmann MM, Kröger J, Schienkiewitz A, Weikert C, Boeing H. Healthy living is the best revenge: findings from the European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition-Potsdam study. Arch Intern Med. 2009 Aug 10;169(15):1355-62. doi: 10.1001/archinternmed.2009.237.PubMed PMID: 19667296.Het hele artikel is hier te vinden. In figuur 3 staan de verschillen tussen gezond en ongezond gedrag het duidelijkst weergegeven.

Voedingssupplementen die de veroudering remmen

Zie hier een uitgebreid artikel van dokter Bolhuis over Anti-aging.